۱۳۸۷ مرداد ۱, سه‌شنبه

واژگان قرآن: " اهل" (2)

همان طور که در قسمت نخست اشاره شد واژه " اهل " در قرآن 62 بار به صورت ترکيبي با کلمات " الکتاب " , " الانجيل " , "البيت " , " الذکر " , " القري " , " القريه " , " المدينه " , " مدين " , " يثرب " , " النار " , "التقوي " , " المفغفره " آمده است.

اهل الکتاب: يهودي و مسيحيان
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّىَ تُقِيمُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ المائده 68 : بگو اي يهوديان ومسيحيان شما هيچ نخواهيد بود مگر ان که تورات وانجيل وانچه از سوي پروردگارتان برايتان نازل شده است اجرا نماييد...
اهل الانجيل: مسيحِِيان
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ المائده 47: بايد مسيحيان به چيزي حکم کنند که خدا در انجيل نازل کرده است ...

اهل الذکر: پيروان کتب آسماني بخصوص تورات و قران
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ نحل 43 و انبياء 7: ما پيش از تو نيز به مرداني (انسانها) وحي کرده ايم . پس اگر نمي دانيد از مسلمانان بپرسيد.

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ حجر 9: ما خود قران را نازل کرده ايم و خود نگهبان ان هستيم.


وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ انبياء 105 : علاوه بر قران, در کتب آسماني پيشين نوشته ايم که بي گمان زمين را بندگان شايسته من به وارث مي شوند.


اهل القري: مردمان, ساکنان محل ها يا شهر ها
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ اعراف 96: و اگر مردمان اين شهرها واباديها (قوم نوح , عاد ,ثمود , لوط ,شعيب,) ايمان مي اوردند و تقوا پيشه مي کردند برکات اسمان وزمين را بر انها مي گشوديم ولي انها تکذيب کردند وما هم ايشان را به کفر اعمالشان گرفتار ومجازات نموديم.

اهل مدين: مردم مدين
إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى قَدَرٍ يَا مُوسَى طه 40:... پس از ان سالها در ميان مردم مدين ماندگار شدي ...

اهل المدينه: مردمان شهر مدينه يا مردمان يک شهر مشخص
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُواْ عَلَى النِّفَاقِ لاَ تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَى عَذَابٍ عَظِيمٍ توبه 101: در ميان اعراب اعراب باديه نشين اطراف شما ودر ميان خود اهل مدينه افرادي هستند که تمرين نفاق کرده اند و در ان مهارت نموده اند...


وَجَاء أَهْلُ الْمَدِينَةِ يَسْتَبْشِرُونَ حجر 67: اهل شهر شاد ها کردند.


اهل يثرب: ساکنان اصلي مدينه, انصار
وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا احزاب 13: زمانی که گروهي از انان گفتند اي اهل مدينه اين جا جاي ماندگاري شما نيست پس برگرديد...

اهل النار: جهنميان
إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ ص 64: اين نزاع دوزخيان يک حقيقت است.

اهل التقوي و المغفره: مومنان و گذشت کنندگان بخصوص رسول الله (ص) و يارانش در صلح حديبيه

وَمَا يَذْكُرُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ مدثر 56: آنان پند نمي گيرند مگر خدا بخواهد, او با متقيان و آمرزش شدگان (خواهان) است.

إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا فتح 26 :آن گاه که کافران تعصب و نخوت جاهليت را در دلهايشان جاي دادند, خدا برپيامبرو مومنان ارامشش را قرار داد و آنها را به روح ايمان ماندگار کرد و انها سزاوارترين به آن بودند و خدا به هر چيزي آگاه است.


لاَ تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ توبه 108:هرگز در ان مسجد نماز مخوان.سزاوارنماز خواندن مسجدي (قبا) است که از روزنخست بر پايه تقوي بنا شده, در ان جا کساني هستند که مي خواهند خود را پاکيزه گردانند. و خداوند پاکيزگان را دوست دارد.


وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ مائده 9: خداوند به مومناني که عمل صالح انجام مي دهند وعده آمرزش و پاداش بزرگ مي دهد.

قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ بقره 263: گفتار نيک و گذشت, بهتر از بذل و بخششي ( مال) است که به دنبال آن ازار ( منت ) باشد... والله اعلم

ادامه دارد.....



۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز :

ممنونم از اینکه به باکس اهل سنت سر زدید دوست عزیز برای اینکه لینک شما در باکس ثبت شود ابتدا لینک باکس ما را در وبلاگ خودت قرار بده بعد ارسال لینک کن .

با تشکر : مدیر وبلاگ اهل سنت فارسی زبانان

ناشناس گفت...

cبا سلام و درود به شما و دیگر دوستان عزیز
اخیرا سایت www.masomi.org امکاناتی را برای کاربران اینترنتی فراهم کرده تا هر فردی با هر عقیده و دینی، نظرات، اندیشه ها و سوالات خود را با دیگر کاربران مطرح نموده و به تبادل افکار بپردازند.

کاربران می توانند با ثبت نام در انجمن سایت از امکانات مختلفی مانند وبلاگ شخصی و...استفاده کنند.

این امکانات موقعیت منحصر بفردی را برای کسانی که می خواهند نظرات و عقاید خود را با کاربران بیشتری در میان بگذارند ایجاد کرده که ضمن تبادل افکار و آراء در بین کاربران اینترنتی، مطالب و نظرات خود را در حدود وسیعتری مطرح نموده و بدون هیچ محدودیتی افکار و نظرات خود را به اطلاع بسیاری از متخصصین و شخصیتهای فرهنگی، دینی و سیاسی در داخل و خارج کشور برسانند.بخصوص شما که اهل نظر و مطالعه در مسائل قرآنی هستید.
موفق باشیدvb